انجمن های علمی و تفریحی پرشین سی تی | پرشین سی تی پاتوق پارسی زبانان دنیا
همانطورکه می‌دانید چند وقتی است ورود خودروهای با حجم موتور بالای 2500 سی‌سی ممنوع شده و ما نیز نظر خودمان را در مقاله‌ای که در اوایل وضع این قانون نوشته شده بود، اعلام کردیم (آن مقاله را می‌توانید در [فقط کسانی که در انجمن های علمی پرشین سیتی عضو شده اند قادر به مشاهده این لینک هستند. برای عضو شدن در سایت کلیک کنید...] مطالعه کنید). حال کاری به دلایل آن نداریم و فعلا اتفاقی که افتاده تمایل واردکننده‌های خودرو به عرضه خودروهایی با حجمی کمتر از 2500 سی‌سی است. از این بین ایرتویا اخیرا توانسته مجوز واردات لکسوس ES250 را بگیرد که در چند ماه پیش مدل‌های ES350 آن وارد شده بود اما با وضع قوانین جدید واردات آن نیز متوقف شد.
لکسوس ES250 از نظر ظاهری کاملا شبیه به مدل ES350 است اما دارای یک پیشرانه 4 سیلندر به حجم 2494 سی‌سی می‌باشد و می‌تواند حداکثر 184 اسب‌بخار را در 6000 هزار دور در دقیقه تولید کند. مصرف سوخت این ژاپنی اصیل 7.9 لیتر در هر صد کیلومتر می‌باشد و می‌تواند به کمک گیربکس 6 سرعته خودکاری که روی آن نصب شده در عرض 9.8 ثانیه به مرز صد کیلومتر در ساعت برسد. تا به اینجای کار پیشرانه ES250 شبیه به تویوتا کمری‌های جدید وارد شده است اما کمی کم مصرف‌تر و البته کندتر (شتاب کمری 8.8 ثانیه و مصرف سوخت آن 9.3 لیتر می‌باشد)! که دلیل آن را می‌توان در اضافه وزن حدود 200 کیلوگرمی ES250 نسبت به کمری یافت.
اما قبل از قضاوت کردن کمی صبر کنید. اگرچه ممکن است ES250 کمی از نظر شتاب از هموطنی خود کندتر باشد اما جدای از چهره بسیار عالی آن، که نمی‌توان به راحتی در محصولات تویوتا مخصوصا تویوتا کمری و آریون یافت، امکانات ES250 است که با توجه به کیفیت ژاپنی خود می‌تواند به راحتی برگ برنده خود را رو کند!
از تجهیزاتی که روی ES250 قابل نصب است می‌توان به سیستم SmartAccess، سقف پانوراما، کروز کنترل به همراه رادار، سیستم HomeLink، سیستم صوتی با 8 بلندگو، صفحه نمایش میانی (7 یا 8 اینچی)، سیستم تغییر حالت رانندگی در سه مدل ECO، Normal و Sport، سیستم نشان‌دهنده بهینه‌ترین حالت رانندگی، سیستم‌های امنیتی VSC، TRAC، BA، EBD، و ترمز ABS روی هر چهر چرخ، سیستم Smart Stop، تزئینات چوبی، گرمکن و روکش چرمی صندلی‌ها، دوربین عقب، نویگیشن و قابلیت تبدیل صدا به متن برای ارسال پیام کوتاه اشاره کرد که بعضی از این تجهیزات حتی در فول‌ترین رقیبان ژاپنی خود مانند تویوتا آریون نیز دیده نمی‌شود.
اما می‌رسیم به مهم‌ترین فاکتور یعنی قیمت لکسوس ES250. اگر کمی این خودرو را با دیگر هم قیمتی‌های خود در بازارهای حاشیه خلیج فارس مقایسه کنید می‌توان حدود قیمت آن را حدس زد که احتمالا لکسوس ES250 در مدل‌های پایه حدود 200 میلیون تومان و در مدل‌های فول قیمت آن نزدیک به 300 میلیون تومان نیز می‌رسد. البته این تنها یک گمان است و برای مشخص شدن قیمت واقعی باید تا عرضه آن به بازار صبر کنیم.
با این تفاسیر یکی از چالش‌های بزرگ سر راه این تازه وارد چشم بادامی، پیشرانه ضعیف آن می‌باشد که از مهم‌ترین عوامل خرید در بازار ایران است اما از طرفی دیگر امکانات و کیفیت ناب ژاپنی ES250 شاید نظر بسیاری را به خود جلب کند و آن‌ها را قانع کند که در محدوده 200 میلیون تومانی به جای خرید یک 6 سیلندر کره‌ای مانند هیوندای آزرا، یک 4 سیلندر ژاپنی را انتخاب کنند.